G-B6CT1J5KB0

onsdag 20. juni 2018

Bergamo, Milanos lille nabo

Når man jobber med folk i andre land må man møtes på halvveien i ny og ne, og denne gangen møttes vi i Bergamo en times tur fra Milano. Og det var et godt sted å møtes!
Fint for jobbeturer, og veldig fint for parturer!! En flott liten by er det.
Jeg fløy ned på 2,5 time og landet i Milano, derfra tar det til sammen ca to timer med tog opp til Bergamo. Flyr man fra Torp med Ryanair lander man i Bergamo og er i byen på et kvarter.

Bergamo sunset
Solnedgang i Bergamo

Bergamo

Jeg ankommer hotellet Arli hotel Bergamo som ligger sentralt til i den lave delen av byen får jeg enkeltrom som er like stort som et vanlig dobbeltrom. Det er et helt greit hotell, ikke dyrt eller gammelt og med en god restaurant. Jeg forsøkte meg ikke på basseng eller SPA eller noe slikt, men det ser fint ut på bildene!
Etterpå tar vi en tur ut i byen og går opp på høyden der gamlebyen ligger, været er deilig i april med et par og tyve grader og vi rusler rundt og spiser is og ser oss om. Etter hvert er det på tide med middag, og vi finner en restaurant som ser lovende ut på Google. Snakk om lykketreff! Ristorante San Vigilio har en fantastisk utsikt! Og vi traff med tidspunktet og fikk solnedgangen rett i fleisen. Veldig god pizza har de også. Jeg anbefaler å bestille bord, for her er det rift om plassene.

spring bergamo
VÅR!

Bergamo view

View from Ristorante san Vigilio

Ristorante san Vigilio

Ristorante san Vigilio i fire etasjer!

Hvis man synes det er slitsomt å gå opp bakkene, går det en "Fløybane" i to etapper. Og det går mange busser opp og ned også. Vi så ikke en eneste taxi i byen, men det finnes sikkert. Men kollektivtrafikken fungerer VELDIG bra her. Banen går på samme billett som bussen, med overgang og greier.

Ellers er Bergamo som en annen gammel italiensk by, det er trange gater, det er en del turister som rusler rundt og ser seg om og det er god stemning. Veldig trivelig sted å være med kolleger eller bare som par.

Vakkert i Bergamo

Milano

Etter å ha jobbet en stund tar vi oss en togtur til Milano, det er en times reise hver vei. Vi blir overrasket over hvor få folk det er i sentrum, men så finner vi ut at det er nasjonaldagen! Alt er stengt... Men når vi kommer oss inn til sentrum/gamlebyen så er det ikke så stengt lenger, ei heller folketomt. Vi er innom Galleria Vittorio Emanuele, den store gågaten med det vakre taket og så er det Duomo Milano rett utenfor. De to store turistmagnetene i sentrum. For å stilne sulten går vi innom Casa Lodi for å spise, her har de økologisk, lokal mat som for eksempel skinker og oster på planke. Nydelig!!!
Etterpå går vi litt rundt og tenker vi skal kikke på bildet "Den siste nattverd" som er utstilt her, men det går ikke gitt. Her må man kjøpe billett 3-6 måneder i forveien! Så vi rusler opp til en stor park, Parco Sempione, som har en borg i enden og her er det fullt av folk. Her lekes det og soles det inntenst. Vi slapper litt av her og ser på livet før vi går tilbake til toget og reiser tilbake til Bergamo.

Parkliv

Lago de Lecco

Neste dag så blir det godt å varmt inne i møterommet igjen, og det er deilig å komme seg ut på ettermiddagen. Vi går ned til togstasjonen igjen og tar toget den andre veien, igjen tar det ca. en time.

Dette er en liten by, og man går kjapt ned til vannkanten fra togstasjonen. Etter å ha kost oss med en pizza og en liten øl så går vi ombord i en fin båt som tar oss på en rundtur på sjøen. Deilig med en liten time på sjøen! Vi snurrer litt rundt i byen og spiser is før vi tar toget hjem til Bergamo igjen.

Tog fungerer veldig bra her nede! Det er billig og de går når de skal.

Dra på båttur!

Lago de Lecco

De har fjell i Italia også

Tog fungerer veldig bra i Italia!