G-B6CT1J5KB0

torsdag 22. mai 2014

Catania, øst på Sicilia

I går kjørte vi fra Castellammare del Golfo mot Catania, men vi svingte en tur oppover rundt Etna for å få sett litt av østkysten og Etna før vi kjørte inn i Catania by. Vi endte opp i Riposto som er en liten, sliten landsby langs kysten. Vi stoppet og kjøpte en is og gikk ned på stranden og så på bølgene og kjente på vinden, før vi hutret oss inn i bilen igjen og kjørte til Catania. Trafikken i Catania slår Roma og Palermo, det er helt sinnsvakt hvordan de kjører og parkerer her. Alt er lov. Og høyreregelen finnes ikke, det er for mye trafikk til det, så det flettes overalt. Det fungerer greit, hadde de bare prøvd å parkere inntil fortauskanten istedenfor å bare skråparkere med rumpa ut i veien. Eller dobbeltparkere.

Inngangspartiet til B&B Civitas, Catania
Vi fant frem til vårt nye hotell Civitas, som er et B&B. Den eneste forskjellen vi merker er at det ikke er en kontinuerlig bemannet resepsjon, men det sitter noen der noen timer hver dag. Og frokosten er "italiensk". Det vil si at det er kake, toast og kaffe som gjelder. De har også litt yoghurt og kornprodukter og frukt. Så her kan man få en enkel frokost hvis man vil. Det smaker helt greit, men lønsjen blir litt viktigere i dag merker jeg. Rommet vårt er en liten leilighet, med et STORT rom med fire senger, en lang gang og et bad. Trafikken høres veldig godt, selv med vinduene igjen med lemmer slått for. Vi hører faktisk folk prate mens de går forbi. Og det er et utested på hjørnet... Legg til at stålfjærene i madrassen ble nærgående i løpet av natten, og du har oppskriften på dårlig søvn. Men vi har gratis WiFi!

Teatro Massimo Bellini

Catania overrasker med mye å se på, her er det litt forskjellig arkitektur, det er parker og plasser, og det er markeder, butikker, smug og rare hus. Vi rusler mot Fellini-parken, og i hovedgaten stopper vi opp for å se på en prosesjon, som ikke er religiøs for en gangs skyld. Det er frigjøringsdagen 25 april men her er det ikke barnetog, men mer et demonstrasjonstog med kommunister og det vi kalte "Blitzere" i gamle dager. Det er tydelig at det er venstresiden som feirer Mussolinis avgang mest i Italia.

Belliniparken

Videre oppover handlegaten finner vi et spennende smug med noe liv i enden, så vi svinger inn her og kommer inn i et stort matmarked. Her jobber slakterne på benker ute, og deler opp dyreskrotter mens de hoier og skråler. Det er mye grønnsaker her også, og litt andre husholdningsartikler som vaskepulver og sånn. Mye liv og røre, og masse å se på. Vi kommer oss helskinnet igjennom, med alle lommebøker i behold og plutselig er fremme ved Felliniparken. Vi går igjennom denne og koser oss i skyggen sammen med mengder av italienere før vi finner en koselig cafe på hjørnet, Spinella. Her har de MYE bakverk og gode spiseting og litt is også. Vi bestiller noe vi ikke vet hva er og får en bolle fylt med tykk sjokoladesaus, og en sjokoladekremkladd som dekker kaloribehovet for hele familien. Vi har ikke sjanse til å spise opp, men sitter i solen og koser oss mens vi prøver. Det blir spenning i hverdagen da en liten hund gjør fra seg på fortauet, splætt, og folk stadig ikke tråkker i etterlatenskapen. Men til slutt blir det blink og stor humor.

Vi rusler videre og ramler innom et bryllup som vi sniktitter på, slikt er jo litt forskjellig fra slik vi gjør det hjemme. Hvit løper helt ut til bilen, og de holder et slør over brudeparet inne i kirken osv. Tyra blir glad for å nesten ha vært i et bryllup. Vi får håpe noen i familien kan slå til snart...
Så kommer vi til et amfiteater, Teatro Romano, men det er ikke å se. Vi står i en gate med fasader hele veien og klør oss litt i hodet. Men så ser vi gjennom noen vinduer et amfi, og forstår at de har en fasade mot gaten, men det tilhører et museum som også har amfiet. Vi går inn og er her lenge, for det er mye å se på her utenom amfiteateret.
Teatro Romano

Vi slentret så videre mot hotellet men stoppet opp for en is og nok en kulinarisk spesialitet, som var en croissant-aktig bolle med ost og skinke inni som smaker kjempegodt. Vi tar en siesta på rommet før middag, og rusler opp i kvartalet bak der vi bor. Her stenger de gatene klokken 2000 og lager et område kun for gående med mange spisesteder og utesteder. Vi finner oss et pizzasted som heter Eat og er superkult på Tripadvisor. Her får vi en lokal pizzavariant, pizzola, der de steker bunnen først, deler den i to og har på godsakene, før de steker alt sammen litt til. Det smaker kjempegodt! Vi spiser oss mette og bestiller dessert også, de voksne for små porsjoner vi klarer å kile ned, men barna bestilte noe crepes-aktig med nugatti. Men disse var i full pizzastørrelse, og ville vært nok for alle fire hver seg. Men vi får med restene i en eske så har vi til frokost i morgen tidlig. For vi skal ta taxi til flyplassen kl 0600 og da kan det være greit å ha noe å starte dagen med der.

Og for å gjøre den reisen kort, taxien kom når den skulle, vi spiste pizza til frokost på flyplassen (sikkerhetskontrollen leet ikke på øyenbrynet engang når de så pizzaen) og flyet gikk når det skulle. Sånn ca.
Vi mellomlandet i Roma og fløy med SAS hjem. Det er deilig å fly med SAS hjem etter mange dager i påhalvtolvland, doer med ring og toalettpapir og alt bare virker som det skal.