G-B6CT1J5KB0

onsdag 14. mai 2014

Reisen til Sicilia -påsken 2014

Det var tidlig å stå opp kl 0500, men når 0617-toget skal nås må man starte tidlig. En kjapp frokost for å komme i gang og så gikk vi ned til stasjonen. NSB fikk oss frem til Gardermoen på tiden og vi var klare for innsjekkingen. Men hvor? Germanwings er ikke verdenskjent, ingen automater lar oss sjekke inn og hjelpemannen som kommer bort vet ikke hvor vi skal. Hm! Men til slutt finner vi oss en kø og får sendt bagasjen avgårde. Vi får beskjed om at vi må sjekke inn på nytt i Hamburg og blir litt svett av det siden vi bare har 50 minutter til neste fly går etter landing. Vi fyker gjennom taxfreebutikken og finner flyet vårt og kommer oss ombord. Det er første gang vi flyr med et lite fly, bare to og to seter, men det passer jo fint for oss fire. Vi får frokost og drikke og så finner vi ut at det gjør jo ikke de andre! Det er bare noen som har mat inkludert! Jeg har ikke bestilt mat, men det passer oss utmerket. Vi ankommer Hamburg og tar sjansen på å få boardingkort i gate'en neste avgang går fra. Og det stemmer bra, og heldigvis er vi først fremme før ca 20 andre også trenger dette for å komme videre. Barna blir engstelige når mamma ikke får billett videre fra neste mellomlanding, men vi satser på å ordne dette i Bonn, Køln Bonn. Vi busser ut til neste fly, som står rett ved siden av det vi landet med, og flyr videre en tre kvarters tid. Her bytter vi litt plasser så vi får sitte to og to sammen.
Så har vi 4,5 time på oss før siste bit av reisen kan starte. Men vi er stengt inne på en liten terminalbit uten de store mulighetene til adspredelse så det blir litt kjedelig. Men vi starter på en påskequz, vi koser oss på cafe og vi spiser en microoppvarmet Quiche med god salat og rusler litt rundt. Og billett til mammaen får vi også, så vi kommer oss videre alle sammen. Men først må vi vente en ekstra time for flyet vårt kommer for sent inn. Seterad 1 er første gang for oss, og da kommer vi jo kjapt ut tenker vi. Helt bortkastet og urutinert tenkt skulle det vise seg. Men det er veldig god benplass forrest og det er deilig.

Utsikten for oppvaskeren i leiligheten
Ankomst Sicilia og litt passe varmt klokken åtte på kvelden. Vi finner riktig bagasjebånd og venter. Og venter veldig. Nesten 40 minutter tar det å få bagasjen, som vi passerte med fire meter da vi gikk inn i terminalen. Velkommen til Italia, Sicilia spesielt. Alt tar lang tid her, så det er greit å få justert den indre klokken hardt og brutalt med en gang. Så slipper vi å være utålmodig resten av turen.
Hovedproblemet med bagasjen var at vi bare fikk en av fire kofferter på de førti minuttene, så jeg gikk meg en tur å så på de andre båndene også. Og jo da, på båndet bortest fant jeg tre kofferter som lå alene. Glad og fornøyd over å få med all bagasje på reisen begynte jeg å dra med meg alle sammen, men da kom det en toller som ville sjekke alle sammen. Aargh. Men han fikk se på alt sammen og fant ingenting spennende. Så da trillet vi etter skiltene som viste vei til "Leiebil". Og så stoppet skiltene og vi var rett ved ingenting. Ingen biler og ingenting annet... Så vi gikk litt til og så noen hus med folk rundt og der så vi noen leiebilnavn på skiltene. Jippi! Men det var ikke der vår leiebil var, vi måtte gå et stykke til. Puh. Og da vi kom helt frem dit, i mørket med trøtte unger uten å vite hvor vi var eller skulle, så fant vi en kjempelang kø! Alle andre vil leie bil her også! Auto Europe er ivrige på å reklamere på nettet og de får mange kunder, også oss, men siden det sto Maggiore som leverandør av bil på vår Auto Europe bestilling, så rusler jeg forbi køen og går rett til Maggiore-disken og spør om jeg kan snakke med dem direkte, og det kan jeg! De er veldig kjappe og greie og etter noen få minutter får jeg nøklene og et ønske om en fin tur. Vi er litt spente på hva slags bil vi får, for vi har med fire store kofferter, men skal kjøre i trange gater i små byer og trenger en liten bil med stor plass. Ikke helt lett sånn rent praktisk. Men det er akkurat det vi får. En Citroën C4 som sluker fire kofferter lett som ikke er særlig lang, og den er helt ny. Ingen andre har leid den før, og den lukter ny bil. Barna vil ha sånn bil hjemme også, siden det er klappbord og god utsikt ut og og og, men vi voksne får gi bilen noen mil på veien først. Det viktigste å huske på er at det er diesel vi skal fylle på med...

Vi monterer medbrakt Tomtom og hiver oss ut i mørket på de lokale veiene og håper å finne frem til hotellet rett ved flyplassen og motorveien. Tomtom svikter ikke, selv med noen ekstrarunder rundt noen gufne veikryss, men etter et kvarters tid er vi fremme. Hotel Il Gelso Bianco er et helt greit hotell 10-15 minutters kjøring unna flyplassen, det er rimelig og helt greit. Vi får to rom med dør i mellom og stuper i seng.