G-B6CT1J5KB0

tirsdag 20. august 2013

Fjelltur i alpene og Chamonix

Knut kjøpte brød og croissanter hos den lokale bakeren som vi koste oss med før vi tok på oss turklær og gikk til heisen rett bortiher. Vi tok den opp til Lognan på nesten 2000 moh. Her gikk vi bort-/oppover en sti til en annen isbre som også har minsket fryktelig fort. Mens vi så på den falt det av et stort stykke som smalt nedover i dalen. Tyra var ikke helt fornøyd med å gå over bekkene som var litt for brede til bare å hoppe over, men vi kom oss over alle sammen. Kari har en velutviklet høydeskrekk som fikk kjørt seg litt langs stier som gikk langs bratte kanter. Det ble litt hyling på mann og barn for å holde dem på (VELDIG) trygg avstand fra kanten.

Vi fant en cafe langt oppi fjellsiden som vi stoppet på, og der spiste vi hjemmelaget rabarbrapai og smuldrepai med skogsbær som var helt nydelige! Her pleide det å være en fin utsikt til breen, men den har trukket seg så langt opp i dalen nå at vi bare kunne skimte den. Herfra gikk vi en koselig sti nedover, som endte opp i en slalåmbakke som vi fortsatte ned. Denne var litt for bratt for oss, kombinasjonen av  løs grus og svart løype og nesten 30 varmegrader gjorde det mer til et slit å komme seg ned. Men etter noen timer var vi endelig nede, uten fall og skader. Det var en lettet gjeng som gikk på gele-ben helt hjem og Knut hoppet i dusjen for en liten forfriskning. Stort var sjokket da vi fant ut at varmtvannet var borte, og forfriskningen ble vel stor. Det hørtes ikke mye mandig ut da bre-vannet sto ut av dusjen. Men det var deilig etterpå… Knut lekte detektiv i skuffer og skap og fant til slutt info om hvem som kunne hjelpe oss med varmtvannet, og fikk sendt en epost med ønske om hjelp. Neste morgen fikk vi en telefon med løfte om at dette skulle bli fikset i løpet av dagen, og det ble det! Kari vant tress-og-stripe-kortspillet overlegent på kvelden før vi vaklet i seng.

Vi er slitne i dag. Vi sov lenger enn vanlig, og etter en god frokost så rusler vi ned i bilen og drar for å se på Chamonix lengre ned i dalen. Vi parkerer i et P-hus i sentrum og rusler litt på måfå rundt og ser oss om. Det er ikke så stort, og vi får raskt oversikten. Det er ikke så mye spesielt å se på her, men en del shopping er det og jentene kjøper seg noen suvenirer. Vi finner oss en hattebutikk, og der kjøper alle seg hver sin fine hatt. Så blir det tid til en is og mens vi sitter og spiser is kommer det et raftingfølge forbi på elven ved siden av. Elva heter forresten L’Arve. Eller bare Arve, som vi kalte den, så klart. Etterpå kjører vi til Argentiere og kjøper gode utesko til Tyra, og det er så billig at Kari også vil ha. Men det får bli en annen gang. Knut lager middag og det blir god tid til kortspill og kos utover kvelden.